Już od dawna myślałam o napisaniu artykułu dotyczącego biznesu w Hongkongu. Dostaję zapytania z bloga, jak założyć własną firmę w tym raju podatkowym, gdzie szukać przydatnych informacji, jak wygląda rynek.
Artykuł przygotowałam wspólnie z koleżanką blogerką – Kasią Pszonicką, prawniczką, która prowadzi fantastycznego bloga Catherine The Owner promującego przedsiębiorczość. To od Kasi pobieram wskazówki dotyczące organizacji pracy oraz motywacji do działania i aplikuje jej uwagi w swojej własnej pracy.
Dziś więc wspólnie zachęcimy Was do rozważenia możliwości biznesowych w Hongkongu, a raczej prowadzenia biznesu z tej części świata. Kasia ma świetną intuicję, ale zarazem dużo zdrowego rozsądku, świetnie rozeznanie, ale również systematyczne podejście do tematu biznesu. Ja z drugiej strony jestem w stanie rzucić trochę światła na dynamikę rynkową, kulturę negocjacji i podrzucić Wam parę przydatnych linków. Myślę, że to właśnie, do organizacji podanych w tych linkach powinien po pierwsze zwrócić się przedsiębiorca planujący otworzenie biznesu tutaj.
Czym różni się prowadzenie biznesu z Hongkongu od innych krajów?
Przede wszystkim, faktem, że rząd hongkongski mocno wspiera rozwój biznesu. Otworzenie firmy nie wiążę się z dużymi formalnościami i jest stosunkowo proste. Oczywiście nie oznacza to, że wszystko „samo się” załatwi, jak podejrzewają niektórzy, ale na pewno procedury są jasne i przejrzyste. Łatwo też uzyskać wszelkie informacje oraz pomoc. Istnieją wyspecjalizowane firmy, które pomagają otworzyć interes w stosunkowo krótkim czasie i za rozsądną cenę. Dodatkowo, podatki należą do najniższych na świecie.
Hongkong ze względu na położenie jest również uznawany za idealne miejsce do prowadzenia interesów. Jest to port – jeden z największych na świecie. Jest niesamowicie mocno związany z Chinami, stosunkami gospodarczymi i politycznymi. Z Hongkongu łatwo poruszać się po całej Azji. Połączenia lotnicze oraz transport lądowy jest niezwykle rozbudowany.
Sama atmosfera miejsca jest również bardzo biznesowa. Nie ma tygodnia, a wręcz dnia w Hongkongu by nie odbywały się tutaj eventy networkingowe, czyli spotkania w celu nawiązania kontaktów. Jest również mnóstwo targów tematycznych. Polecam przede wszystkim stronę Izby Rozwoju Handlu w Hongkongu, gdzie można znaleźć wiele przydatnych informacji nt. wydarzeń biznesowych.
Od czego zacząć?
Przede wszystkim od dobrego pomysłu na biznes. Kiedy już taki mamy warto rozważyć jaki typ firmy będzie odpowiadał naszym potrzebom. W Hongkongu najbardziej popularną formą prowadzenia działalności przez mniejsze biznesy zajmujące się eksportem i importem jest „Limited Company”. Taki rodzaj firmy pozwala na operowanie pod kontraktem o swobodzie przepływu handlu z Chinami kontynentalnymi oraz wykorzystanie ulg podatkowych. Limited Company musi mieć co najmniej jednego dyrektora (zarządzającego) oraz jednego sekretarza, który jeśli jest osobą fizyczną musi być obywatelem Hongkongu. Wiele firm dostarcza usługi outsourcingowe w zakresie „company secretary” – osoby, która zajmuje się zarządzaniem administracjyjnym.
Warto również pomyśleć o nazwie, gdyż ta nie może być taka sama jak nazwy istniejących już w Hongkongu firm. Na tej stronie (http://www.icris.cr.gov.hk/csci/) można sobie sprawdzić czy dana nazwa firmy jest już zarejestrowana w Hongkongu.
Co dalej?
Gdy mamy już wizję oraz ustabilizowane kontakty i strukturę firmy należy wtedy włączyć ją do rejestru firm w Hongkongu. Taki proces, jeśli aplikujemy online, trwa około godziny. Jeśli metodą tradycyjną „w okienku” do czterech dni roboczych. Warto zaznaczyć, że biznesu nie trzeba rejestrować przed jego rozpoczęciem. Istnieje możliwość zarejestrowania się do miesiąca czasu od rozpoczęcia działalności. Taki system daje sporą swobodę w operacjach, pozwala wybadać rynek bez ponoszenia wstępnych inwestycji. O tym jak zarejestrować firmę warto poczytać na rządowych stronach dotyczących inwestycji w Hongkongu
http://www.gov.hk/en/business/supportenterprises/businesstopics/licensing.htm
Jakie dokumenty są potrzebne?
By zarejestrować „Limited Company” potrzebne będą:
-paszport
-potwierdzenie posiadania adresu w Hongkongu (np. w formie rachunku za media)
-wypełniony formularz zarejestrowania firmy
-umowa spółki
http://www.cr.gov.hk/en/public/services.htm
Jak znaleźć biuro w Hongkongu?
Jak już wiecie ceny nieruchomości w Hongkongu należą do najwyższych na świecie i niejednokrotnie za „kawałek podłogi” płaci się nieporównywalnie większe pieniądze niż gdziekolwiek na świecie. Nie mniej jednak, problem ten można rozwiązać decydując się na „wirtualne biuro”. Jest to usługa, którą oferują firmy zajmujące się kompleksową obsługą biznesu w Hongkongu. Wystarczy zapłacić pewną kwotę by dostać adres bez potrzeby wynajmowania na stałe miejsca. Jednym słowem, płacimy za adres na wizytówce potrzebny do zarejestrowania firmy. Wiele firm mających w ofercie „wirtualne biuro” ma do wyboru bardzo prestiżowe lokalizacje w Hongkongu.
Jeśli potrzebne nam będzie fizyczne miejsce pracy istnieją również tzn. „serviced offices”. Są to firmy, które mają w posiadaniu powierzchnie biurowe i przygotowują miejsca pracy wyposażając je we wszelką infrastrukturę biurową: internet, aparaty telefoniczne, recepcję. Umowy wynajmu są bardzo elastyczne. W przeciwieństwie do tradycyjnego wynajmu powierzchni biurowych, gdzie umowy trzeba podpisać zwykle na kilka lat. Takie „serviced office” można wynająć na nawet na miesiąc.
Wyszukiwarka poniżej pozwala łatwo znaleźć biuro w całej Azji.
http://www.officesasia.com/business-centers-hong-kong
Jaka wiza będzie potrzebna?
Hongkong posiada bardzo przyjazną politykę wizową. Reprezentanci większości krajów na świecie, w tym Polski, mogą swobodnie przebywać na terenie Hongkongu na podstawie wizy turystycznej wydawanej na lotnisku na podstawie paszportu do 90 dni. Jeśli decydujemy się na założenie biznesu potrzebna będzie wiza inwestycyjna, która wydawana jest na podstawie decyzji o zarejestrowaniu firmy w Hongkongu. Szczegółowe i rzetelne informacje nt. wiz można znaleźć na stronach rządowych: http://www.immd.gov.hk/en/services/hk-visas/investment/guidebook.html
Należy też pamiętać, że o ile dość łatwo można się wybrać i przebywać w Hongkongu, każdorazowy wjazd do Chin wymaga wiz biznesowych.
Jak wygląda system podatkowy w Hongkongu?
Do kategorii bezpośrednich podatków w Hongkongu należą: podatki dochodowe, podatki od zysków oraz podatki od nieruchomości.
W Hongkongu opodatkowane mogą być tylko dochody, które zostały wygenerowane poprzez operacje na terenie Hongkongu. W tej chwili podatek od osób prawnych wynosi 17,5%. Nie ma żadnego podatku od zysków kapitałowych, co sprzyja decyzjom o inwestycjach kapitałowych.
Podatek dochodowy od osób fizycznych jest podatkiem progresywnym i może wynosić od 2-20%.
Podatek od nieruchomości wynosi 16%.
http://www.gov.hk/en/nonresidents/workinghk/taxinhk/
Jaki typ biznesu wybrać?
Z moich prywatnych obserwacji, niestety nie potwierdzonych żadnym rynkowym badaniem, ale wyrobionych na podstawie kontaktu z niektórymi polskimi przedsiębiorcami, operującymi tutaj, wynika, że wielu z nich zajmuje się biznesem związanym z handlem. Wielu z nich wyszukuje partnerów w Chinach i poprzez Hongkong sprowadza konkretne towary do Polski bądź Europy. Wiem też o Polakach, którzy próbują w Hongkongu sprzedawać swoje towary. Przykładowo, wiele polskich firm kosmetycznych wprowadziło swoje produkty na rynek hongkongski.
Jak zdobyć znajomości i nawiązać kontakty biznesowe?
Przede wszystkim warto związać się z takimi instytucjami jak Izby Gospodarcze. W Hongkongu istnieje Polska Izba Gospodarcza. Udało mi się poznać wiele osób związanych z Polską Izbą Gospodarczą i to naprawdę fantastyczna grupa ludzi: otwartych, pomocnych i niezwykle aktywnych. Oczywiście w Hongkongu istnieje ogromna liczba innych izb gospodarczych i tak naprawdę wiele z nich organizuje spotkania, w których można uczestniczyć. Bardzo popularne są również spotkania networkingowe w ramach Internations – organizacji, która zajmuje się profesjonalnym networkingiem. Ponadto, jeśli decydujemy się na założenie biznesu poprzez wyspecjalizowaną firmę, która dostarcza usługi dla biznesu, nierzadko ona sama pomaga swoim klientom organizując wieczory przy drinkach i zapoznając ich ze sobą.